Saturday, June 25, 2011

futher study + junior

first story:
i just know about the news that my cousin will be going to ireland to futher her study. congratulation naz sebab dapat pegi sambung belajar kat sana. gile jeles meyh. she will be doing medical. wah future doctor la ni. :-)
aku je x tau lagi bila pulak nak futher study abroad. kalau lah KPM still buat twinning program for tesl student institut perguruan kan best giler bleh jugak berangan nak fly overseas. memang beza feeling when travel abroad for vacation and study. it really different. kalau pegi o/sea nak study kita rasa lain sebab pegi sana ada tujuan penting iaitu utk menimba ilmu sambil tu bleh jugak jalan2 tgk tempat org. satu lagi mak kita abah kita sanak saudara semua bangga dengan kita. kalau jiran2 tanya pasal anak2 diaorg belajar kat mana maunya x bangga nak jawab. contohnya ayat macam ni la:

"anak aku sekarang belaja dekat ...... "  

kembang semangkuk sambil nak jawab soalan tu tapi for certain people je la kot. kalau pergi o/seas for vacation dah tentulah duit akan habis sebab nak shopping and bla bla bla...actually aku ni teringin gile nak further study kat aussie. ntah la kenapa aku nak sgt pergi sana. tapi apakan daya aku hanya akan berada di m'sia je for my study. lepas tu pulak aku pantang pada students yg dah dapat opportunity nak sambung belaja kat oversea tapi x nak pergi. haish.... nak mampos kau agaknya ye. nak org nak taja pergi sambung belaja kat oversea tu pergi je la. aduh. yg x dapat pergi ni pulak hari2 akan cakap kalau la aku dapat memang x pikir bnyk kali dah. sekali dua kali pikir terus decide nak pergi. so sesapa yg dapat peluang lanjut pelajaran kat mana la kat oversea aussie ke UK ke Egypt ke pergi je wei sebab x semua dapat peluang tu beb. kepada yang x dapat pergi macam aku ni x pe kita duk je kat m'sia ni. insyaallah ada rezeki sampai la kita kat tempat yg kita nak pi tu. kan??

faculty of education queensland university of technology, australia


second story:
actually my campus baru je dapat budak2 baru senang cakap junior la. about 150 students dapat sambung belaja kat kampus aku ni. diaorg ni nak jadi cikgu sgt2 kot sebenarnya. so since i'm in third sem of foundation course so aku ni kira senior la jugak. so as junior diaorg kena la respect us as their senior. macam biasa as junior diaorg akan diminta utk memberi salam other respect action yg lain kepada senior2. dah diterapkan dalam diri mereka masa diaorg orientasi lagi. memang adat senoir kan asal dapat je budak junior mula la rasa nak sombong sikit sebab dah jadi senior la katakan. mula buat muka hidung tinggi. (ehh..macamana tu? tarik hidung ehh?) biasa la tu kan. so junior2 aku ni memang ikut perintah (mungkin masih awal) mereka akan memberi salam or something like that kepada senior2 mereka. pergh..aku rasa mcm tua kot bila diaorg buat mcm tu. haha.. apa pun buat junior2 ku sekalian harap dpt sesuaikan diri here and good luck meyh. 



  

No comments: